Nastal vo vašom živote čas na obstaranie ,,nového“ smartfónu a voľba padla na Apple iPhone? Siahate po ,,používanom“ iPhone pretože vo vašich možnostiach nie je kúpa úplne nového? Kúpa používaného iPhonu však nie je tak jednoduchá, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Posledná veta platí dvojnásobne hlavne pre tých, ktorí idú ,,do iPhonu“ po prvý krát. Na čo si dať pozor a ako približne postupovať pri obstarávaní svojho ,,ďalšieho“ alebo ,,nového používaného“ iPhonu rozoberiem v troch hlavných bodoch.

1. Prvotné informácie
Úvodná časť je veľmi dôležitá. Rozhodne o ďalšom postupe. Pokladám za potrebné pri prvom styku s predávajúcim pýtať sa. Čas nadobudnutia, spôsob nadobudnutia, spôsoby prípadnej údržby (servisovanosť), to všetko vám vie napovedať o serióznosti predávajúceho a jeho úmysloch. Tu hlavne pozor na jednu vec. Veľa laických predávajúcich si myslí, že aj keď majú na zariadení vymenený napr. displej (zariadenie vyzerá OK pri predaji), tak ich zariadenie je stále v záruke pretože to tak z dokladu o kúpe vypočítali na základe záručnej doby zariadenia (12 mesiacov alebo 24 mesiacov). Realita je taká, že každé mechanické poškodenie (ryhy, praskliny a pod.) záruku ruší. Taktiež každé nadmerné používanie zariadenia. Pri prvotnej komunikácií s predávajúcim si všímajte jeho pohotovosť pri reakciách, pri osobnej komunikácií napovedia aj pohľady a gestikulácia.

Osobne si myslím, že prvý dojem vie urobiť veľmi veľa (výzor a chovanie daného človeka niekedy pomôžu v rozhodovaní).

2. Vizuálna kontrola
Po úvodnej fáze nadviazania kontaktu s predávajúcim a potvrdením prvotných informácií o zariadení (napr. z inzerátu) je ďalšou fázou vizuálna kontrola zariadenia. Ak ste laik, odporúčam si vziať so sebou niekoho, kto sa reálne vyzná aspoň v základných vizuálnych veciach (aby ste si nekúpili napr. ,,Fake iPhone“). Na Slovensku máme veľa ,,podnikavých“ ľudí, tým pádom by ste sa mali snažiť vyhnúť tomu, aby ste neboli oklamaný na úkor kvality aj po prípadnom servisovaní nejakým nekompetentným človekom. Ideálnym scenárom je mať pri sebe človeka, ktorý so značkou Apple prichádza do kontaktu viac ako len na užívateľskej úrovni. O úroveň ďalej je možnosť vidieť ,,vnútornosti“ predávaného zariadenia (to sa stáva ojedinele, hlavne z dôvodu videnia či bol servisovaný, prípadne ako bol servisovaný, ak je predajca servisné miesto).

V rámci vizuálnej kontroly odporúčam iPhone vypnúť a zapnúť. Všímajte si, či logo Apple pri zapínaní nebliká alebo či sa vizuálne nedeje nič nepredpokladaného s pozadím (napr. pásy). Užívateľská vizuálna kontrola spočíva aj v kontrole, či je odhlásené Apple ID konto. Ak si kúpite telefón s prihláseným Apple ID, nebudete ho vedieť takmer vôbec využívať a pravdepodobne sa bude jednať o kradnutý kus (používanie by bolo možné len, ak by nemalo zariadenie heslo uzamknutia obrazovky). Akékoľvek prehratie software daný problém prihláseného Apple ID nevyrieši. Odhlásiť ho musí len majiteľ zariadenia, poprípade pri doložení čitateľných dokladov o kúpe vám s odhlásením vieme pomôcť.

3. Kontrola funkčnosti
Ak za sebou budete mať vizuálnu kontrolu predávaného zariadenia, zostáva vám už len otestovanie užívateľskej funkčnosti. Nezabudnite si so sebou vziať funkčnú SIM kartu. Všímajte si, či je prihlásenie operátora bezproblémové, a či si signál udržuje na jednom mieste približne rovnakú intenzitu signálu. Urobte si ,,hotspot“ (zdieľaná wi-fi), otestujte pripojenie wi-fi, nechajte ju prihlásenú aspoň pár minút. Nemala by sa odpájať len tak. Taktiež sledujte úroveň % batérie a jej vybíjanie. Nie vždy môže za rýchlejšie vybíjanie batéria (môže to byť aj matičnou doskou, oprava je nákladnejšia). Otestujte hovor, diktafón, s tým sa spája funkčnosť mikrofónov, reproduktora alebo slúchadlá, proximity (stmievanie obrazovky, senzory stačí zatmaviť prstom v hornej časti prednej kamery počas hovoru alebo pri nahrávaní zvuku diktafónom).

Novšie modely iPhonov majú funkcionalitu TrueTone. Spôsobuje, že pri zmene svetelných podmienok mení automaticky farebné spektrum displeja. Pozrite v nastaveniach, či sa daná vlastnosť dá zapnúť. Ak danú vlastnosť neviete zapnúť, displej bol s najväčšou pravdepodobnosťou menený nejakým neodborným zásahom a pravdepodobne nový vymenený displej (konkrétne časť displeja) nebudete mať nakódovaný na matičnú dosku zariadenia. Po prípadnej aktualizácií operačného systému iOS môžete mať na novších modeloch (modely od roku 2018 a novšie) problém aj s dotykom daného osadeného displeja. Dôležitosť originálneho displeja nakódovaného na matičnú dosku po prípadnom servise zistíte aj po testovaní samotného dotyku a celkového dojmu z displeja. Farby originálneho displeja sú sýte, obrysy ikon a objektov sú pekne vykreslené, pohyby pri pohyboch sú plynulé. Dotyk pri pohyboch nepreskakuje zo strany na stranu a pri podržaní na určitom jednom mieste musí ,,držať na prste“.

Určite otestujte aj všetky tlačidlá, funkcie ako Touch ID alebo Face ID. Prípadné vypisovanie zlyhania môže byť spôsobené taktiež servisovaním neodbornej osoby (jej poškodením), prípadne vytopením zariadenia (ak nebola možnosť vizuálne skontrolovať indukčné body vnútri zariadenia). Poslednou možnosťou je pri starších iPhonoch aj ,,vyžitie“ danej súčiastky, teda jej opotrebenie. Stav batérie si viete skontrolovať v ,,Nastaveniach“ v menu ,,Batéria“, ďalej v menu ,,Zdravie“. Spoločnosť Apple plánuje od zariadení XR, XS a XS Max od verzie operačného systému iOS 13 zdravie batérie nezobrazovať po odservisovaní neautorizovanými servismi. Princíp tohto ,,Zdravia batérie“ bude fungovať v skratke tak, že keď sa odpojí batéria, a hoci sa aj pripojí tá istá originálna naspať, tak bez diagnostiky autorizovaného servisu zdravie batérie od verzie iOS 13 na menovaných zariadeniach a novších nebudete vidieť. Na funkcionalitu zariadenia to nebude mať žiadny dopad, avšak Apple chce aj takýmto spôsobom nahnať ľudí do ich autorizovaných servisov. K ďalším testom určite patrí aj kontrola nabíjania, kontrola komunikácie zariadenia s notebookom.

Pevne verím, že týchto pár riadkov pomôže aspoň jednému človeku pri kúpe jeho prvého alebo ďalšieho používaného iPhonu.